Wednesday, April 18, 2012

Balasan Percakapan Tanpa Amalan


Assalamualaikum.

Daripada Abu Zaid Usamah bin Zaid bin Harithah r.a katanya : ''Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda seorang lelaki diheret pada Hari Kiamat lalu dicampakan ke dalam neraka, tali perutnya terkeluar dan ia berpusing-pusing seperti keldai mengelilingi pengisar gandum. Penghuni neraka berhimpun lalu bertanya, ''Wahai polan!, mengapa kamu ni?. Bukankah kamu pernah menyuruh orang berbuat kebajikan dan mencegah kemungkaran?'' jawabnya : ''benar!, aku menyuruh membuat kebajikan sedang aku tidak membuatnya, dan aku menyuruh orang mencegah kemungkaran sedang aku melakukannya'' 

Huraian

1.    Makna mencampakkan seseorang ke dalam neraka lalu terkeluar tali perutnya dan berpusing-pusing adalah sememangnya mengambarkan suatu seksaan yang sangat pedih.
2.    Penghuni neraka dari pelbagai peringkat berkerumun melihat orang itu terseksa. Keadaan ini, menunjukan bahawa seksaan seperti luar biasa sedangkan pada masa yang sama mereka juga menerima seksaan.Hal ini menjelaskan bahawa seksaan bagi orang yang pandai bercakap tapi tidak mengerjakan adalah lebih berat daripada yang lain. Di samping itu penghuni neraka tertanya-tanya dan mengejeknya pula.
3.    Maksud kebajikan yang diserukan itu ialah segala amalan yang tidak bertentangan dengan Al-Quran dan Hadis yang sahih daripada aspek akidah, ibadah dan urusan hidup (mu'amalah)
4.    Mencegah kemungkaran ialah berusaha secara positif bagi menghalang tersebarnya segala perkara yang bertentangan dengan syariat.
5.    Seseorang yang hanya mnyeru,  memrintah dan menganjurkan kebajikan sedang ia sendiri tidak mengamalkan apa yang dikatakannya adalah manusia yang sangat dimurkai Allah. Firman Allah S.W.T. :

''Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu memperkatakan sesuatu apa yang tidak kamu melakukannya. Amat besarlah kebenciannya di sisi Allah, memperkatakan sesuatu yang kamu tidak perbuat.''
(surah As-Saff:2-3)

Pengajaran
1.     Melalui hadis ini mengambarkan seksaan yang pedih bagi orang yang hanya pandai berkata-kata tetapi tidak melakukannya.
2.     Segala urusan kebaikan yang tidak disertai oleh orang berkata adalah sia-sia. Segala usaha dan kata-katanya itu akan menambahkan lagi seksan ke atas dirinya.
3.     Nilai dan ukuran amalan seseorang terletak pada tindakan serta pelaksanaan  bukan hanya perkataan sahaja.
4.     Memperbaiki keadaan diri sendiri adalah lebih utama daripada memperkatakan kelemahan orang lain. Sebelum diri sendiri dapat melaksanakan perintah agama maka janganlah cuba mencaci orang lain.
5.     Hadis ini mengingatkan orang mukmin yang menjadi pendakwah dan pemimpin supaya menyeru kepada kebaikan. Mereka hendaklah sentiasa berusaha memperbaiki dan mempertingkatkan amalan mereka.
6.     Manakala, orang lain yang mendengar dakwah dan semua kebaikan hendaklah mengambil manfaat daripada apa yang diperkatakan. Jangan pula hanya kerana yang bercakap itu tidak baik atau tidak setaraf, kita menolaknya sedangkan apa yang diperkatakan itu benar dan manfaat.
7.     Para pendakwah hendaklah sentiasa bermuhasabah diri sendiri agar dapat memperbaiki kelemahan yang ada. Hal ini disebabkan dikhuatiri orang yang sentiasa menyuruh kebaikan dan mecegah kemungkaran lebih awal menerima balasan Allah dari orang yang didakwah.
Sekian,
BarakAllahufikum.

No comments:

Post a Comment